Reba.ir

چه کنیم که ریشه ربا در جامعه قطع شود ؟

تلاش جهت شناخت بهتر ربا و تلاش برای حل آن
Reba.ir

چه کنیم که ریشه ربا در جامعه قطع شود ؟

تلاش جهت شناخت بهتر ربا و تلاش برای حل آن

چه کنیم که ریشه ربا در جامعه قطع شود ؟

انشأالله ریشه ربا در جامعه خشکانده شود !

۲۰ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

عملیات ربوی هر چه که باشند ریشه مفاسد آنها در دو چیز است که با اصلاح آنها قدم اول اقتصاد مقاومتی حقیقی برداشته خواهد شد: 


1- اصلاح نظام مالی بعنوان بستر مبادلات اقتصادی 
2- اصلاح نظام قیمتها و ارزش اقتصادی چیزها و امور 

نظام مالی و بستر مبادلات اقتصادی فعلی ، بر خلاف آنچه که نمایانده می شود بسیار ضعیف و در راستای اهداف سلطه گران جهانی است. بنظر می رسد بستر مالی صحیح، بستری است که نظام های تبادل مالی و ثبت عقود و نیز نظام ثبت داراییها بصورت ساختار نرم افزاری متحد و یکپارچه در آن سامان بگیرد تا تمام عملیات اقتصادی بصورت شفاف و سالم ، محقق شوند. در چنین ساختاری، عملیات ربوی  ، قابل کنترل هستند.( وای به روزی که بگندد نمک!!!) 

بی ثباتی و نوسان قیمتها و ارزش اقتصادی چیزها ، ریشه در بی برکتی دارد و زمینه نیاز غیر منصفانه به واحد مبادله را فراهم می آورد که به ربا می انجامد. 
شاید باور نکنید اما ایرانیها اسیر سلطه نرم یهود از طریق بی ثباتی قیمتها شده اند و تا نظام قیمتگذاری، با ثبات دائمی خود، برکت محور نشود ، یکی از ریشه های اصلی نیاز به دادن ربا خشکانده نشده و بستر اقتصاد حقیقی اسلامی ایجاد نخواهد شد. 


برکت به معنی دوام و استمرار یک نعمت و یا خیر است و قیمت صحیح یک چیز، یک خیر است که برکت آن در ثبات دائمی قیمت صحیح آن خواهد بود.


منبع : Anti666

  • masaf iran
  • ۰
  • ۰

ربا آثار سوء اقتصادی فراوانی دارد که چند نمونه آنرا مختصر بیان می‌کنیم :


1. افزایش و انباشت ثروت در دست گروهی اندک و ثروتمند
2. سرازیر شدن سود از سمت تولید کنندگان و افراد و اقشار ضعیف یه سمت سرمایه داران و رباخواران
3. ایجاد بحران های اقتصادی
4. نابودی صنایع و تولید کنندگان
5. فقیرتر شدن فرد رباگیرنده

  • masaf iran
  • ۰
  • ۰

پول برادر کوچک رباست و «ربا» ذات بانک است. بیش از هفت قرن نیست که ربا، برج و باروی بانک را پناه‌گاه خود کرده است تا در تار و پود زندگی مردم بخزد و با وام‌دار کردن همه‌چیز، بندگی شیطان را تسرّی دهد.



حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری در برنامه تلویزیونی «سمت خدا»

منبع : reba.ir

  • masaf iran
  • ۰
  • ۰

طمع

امام باقر(ع):

هیچ خوارى و ذلتى مانند خوارى طمع نیست.

تحف العقول، ص۲۸۶٫

منبع : reba.ir

  • masaf iran
  • ۰
  • ۰

تورم

 تورم :

وقتی ربا و وام ها با سود ربوی در کار باشد، صنایع و تولیدی ها که ناچار به گرفتن چنین ربایی هستند، کم کم شاهد بالا رفتن هزینه خود خواهند شد. تولید کننده بخش اعظم سود خود را به رباخوار یا همان مرجع و سازمان وام دهنده خواهد داد، سود کم مانده برای تولید کننده یا موجب افزایش هزینه‌ کالا می‌شود و یا باعث نابودی تولید کننده، که هر دو حالت باعث تورم و بی ثباتی در تولید و اقتصاد می شود.

  • masaf iran
  • ۰
  • ۰

ایجاد فاصله و شکاف طبقاتی مشخص ترین و واضح ترین آثار ربا و نزول است.

  • masaf iran
  • ۰
  • ۰

با رواج ربا و نزول، شخص دارنده ثروت به دنبال کسب و کار و تولید و فعالیت اقتصادی نخواهد رفت ، چون به هر حال سرمایه‌گذاری در تولید و فعالیت اقتصادی ریسکی دارد ولو ریسک کم. اما دادم پول خود بصورت ربوی و نزولی هیچ ریسکی ندارد و سود مشخص را طلب می‌کند و تضمین مطمئنی را برای اصل و سود آن می‌گیرد. از طرفی هم شخص دریافت‌کننده با توجه به سود بالایی که قرار است پرداخت کند، حتی اگر کار تولیدی و اقتصادی خوبی را هم با آن انجام دهد، چندان موفق نخواهد شد چراکه سود حاصل از تولید به جای صرف در خود تولید به جیب نزول خور خواهد رفت.




 منبع : کتاب چه کنیم که ریشه ربا در جامعه قطع شود
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

  • masaf iran
  • ۰
  • ۰

با رواج ربا و نزول در بین مردم یک جامعه، مهم‌ترین چیزی که از این جامعه خواهد رفت، دادن قرض و وام های قرض الحسنه است.

  • masaf iran
  • ۰
  • ۰

یک خاطره

راننده محترم کامیونی وقتی بحث از ربا و رباخواران پیش آمد اینطور گفت : من روزی مبلغی پول از شخصی به عنوان قرض گرفتم و سودی برای آن قرار داد. نتوانستم به‌موقع آن سود را پرداخت کنم و فقط اصل پول را برگرداندم و سود او به عنوان قرض با سود جدید باقی ماند و خلاصه همینطور سود روی سود آمد تا الان همین کامیون که من راننده آن هستم مال من بود، لیکن به عنوان سود پول‌ها آن شخص رباخوار از من گرفت و او مالک و من راننده هستم، در صورتی که اصل پول را هم به او برگرداندم.




 منبع : کتاب چه کنیم که ریشه ربا در جامعه قطع شود
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

  • masaf iran
  • ۰
  • ۰

در زمان جاهلیت معمول بود که اگر بدهکار در راس مدت نمی‌توانست بدهی خود را بدهد، از طلبکار تقاضا می‌کرد که مجموع سود و اصل بدهی را به شکل سرمایه جدیدی به او قرض بدهد و سود آنرا بگیرد! در عصر ما نیز در میان رباخواران، این نوع رباخواری بسیار ظالمانه فراوان است.




 منبع : کتاب چه کنیم که ریشه ربا در جامعه قطع شود
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

  • masaf iran