Reba.ir

چه کنیم که ریشه ربا در جامعه قطع شود ؟

تلاش جهت شناخت بهتر ربا و تلاش برای حل آن
Reba.ir

چه کنیم که ریشه ربا در جامعه قطع شود ؟

تلاش جهت شناخت بهتر ربا و تلاش برای حل آن

چه کنیم که ریشه ربا در جامعه قطع شود ؟

انشأالله ریشه ربا در جامعه خشکانده شود !

۱۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

{لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل}
«اموال یکدیگر را بین خود و به باطل نخورید»


اکل: یعنی خوردن ولی در این آیه کنایه از هر گونه تصرف است.
اموال: شامل هر چیزی است که مالکیت در آن تصور شود. و مالکیت‌آور باشد.
بینکم: نسبت دادن اموال به مردم دلالت بر اصل مالکیت در اسلام را دارد.
باطل: در مقابل حق است یعنی عملی که غرض صحیح عقلایی بر آن مترتب نباشد. و این معنی عام است که در ربا معامله و داد وستد می‌تواند موارد زیادی را شامل شود. از جمله تصرف مالِ غیر از راه‌دزدی، کم‌فروشی، غصب، غش در معامله و … و ربا.

بنابراین معنی آیه شریفه این می‌شود که:

در هر یک از اموال مردم، هرگونه تصرف غیر عقلایی از جمله ربا ممنوع و خلاف حق می‌باشد. ممکن است سوال شود : چرا در داد و ستد‌ها ربا باطل و غیر عقلایی است؟
پاسخ روشن است زیرا: ربا از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، و اخلاقی مفسده‌انگیز است و هر چیزی که در جامعه ایجاد فساد کند باید پاکسازی شود.


منبع : جنبش ممانعت از جنگ با خدا

  • masaf iran
  • ۰
  • ۰

بدهی کشوری (ملی) ایالات متحده

(این عدد) بدهی دولتی معوقه­‌ی کشوری (آمریکا) است که نشان­‌دهنده­‌ی ارزش اسمی یا اصل مبلغ بدهیِ اوراق بهادار قابل معامله و غیر قابل معامله می­‌باشد که هم‌­اکنون منتشرشده و در دست مردم موجود است.

    با توجه به این تعریف، این عدد صرفاً نشان‌­دهنده­‌ی بدهی بخش مالی دولت ایالات متحده محسوب می­‌شود که ناشی از کسر بودجه و به تبع آن برای جبران کسری، ارائه و فروش اوراق بهادار مختلف از طریق بازار مالی و ابزارهای وابسته به آن می­‌باشد. بدهی­‌ای که نظام سرمایه‌­گذاریِ بازار آزاد یا Free Market با توجه به ابزارها و روش­های پیچیده­‌ی دانش مالی (Finance) آن را ایجاد کرده و متولی آن بازارهای سرمایه و پول هستند که تحت عنوان Money Market و Capital Market شناخته می­شوند.

اما بدهی اصلی و کلی آمریکا که همه­‌ی ابعاد و جوانب این کشور را پوشش می‌­دهد و محاسبه می­‌کند، عدد دیگری است که تحت عنوان U.S Total Debt مطرح شده است.
بدهی کلی ایالات متحده

(این عدد) بدهی کلی ایالات متحده شامل خانه­‌وار، تجارت، بازرگانی و مشاغل، دولت مرکزی، دولت­های محلی، موسسات مالی و دولت فدرالی می شود.

بنابراین این رقم می­تواند نشان­‌دهنده­‌ی تمام بدهی جامعه ایالات متحده از بدهی­‌های دولتی گرفته تا بدهی مشاغل خصوصی و خانواده­‌ها و… که تشکیل­‌دهنده­‌ی کل نظام تمدنی این جامعه محسوب می‌شوند باشد.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
::::::: > usdebtclock   <::::::::
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


منبع : جنبش ممانعت از جنگ با خدا

  • masaf iran
  • ۰
  • ۰

امام خامنه ای مرداد ماه ۱۳۹۱ در جمع کارگزاران نظام در می فرمایند:

    یک واقعیت دیگر این است که رژیم‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی درگیر بحران‌اند؛ همین چند دولت غربی، خودشان و اطرافیانشان دچار بحران‌اند. با این بحران اقتصادی‌ای که در اروپا وجود دارد، اتحاد اروپا جداً در تهدید است، یورو جداً مورد تهدید است. آمریکا هم به نحو دیگری؛ کسری بودجهٔ فراوان، قرض فراوان، فشار مردم، حرکت ضد وال‌استریت، حرکت – به قول خودشان – نود و نُه درصدی. این‌ها حوادث مهمی است. البته وضع اروپا از آمریکا بدتر است؛ چند دولتشان سقوط کردند. الان در چندین کشور اروپایی بی‌ثباتی وجود دارد.

    مشکلات آن‌ها با مشکلات ما فرق هم می‌کند. مشکلات اقتصادی و بحران اقتصادی اروپا با مشکلات اقتصادی‌ای که ما احیاناً دچارش می‌شویم، متفاوت است. مشکلات ما مثل مشکلات یک گروه کوهنورد است که دارد در راهی حرکت می‌کند. راه سختی است و البته مشکلاتی دارد؛ گاهی آب می‌خواهند، گاهی غذا می‌خواهند، گاهی مشکلات دارند، گاهی به یک مانعی برخورد می‌کنند؛ اما دارند طرف بالا می‌روند. مشکلات ما از این قبیل است. مشکلات اروپایی‌ها مثل اتوبوسی است که زیر بهمن گیر کرده. سال‌ها خود آن‌ها بدون اینکه بدانند، مقدمات این مشکل را فراهم کردند. این فاصله‌های طبقاتی، این غلبهٔ سازوکار ربا در مسائل مادی، این تقویت زورمندان مادی، این نفوذپذیری از صهیونیست‌های پول‌پرست و مال‌پرست، آن‌ها را دچار مشکلاتی کرده؛ این بهمنی است که روی سرشان افتاده. بنابراین مشکلات آن‌ها با مشکلات ما خیلی متفاوت است. این هم یک واقعیت است.



بلی این یک واقعیت است که ربا این بلا را بر سر آن‌ها آورده است. در تمام این مدت که برای جنگ باخدا خود را تجهیز می‌کرده‌اند فقیر تر شده‌اند. و اکنون این فقر را به سراسر جهان تسری می‌دهند.

این، آن اتوپیای دوستان ما در دپارتمان های اقتصادی دانشگاه‌های کشور است. اتوپیایی که به شما وام می‌دهد. اما بازپرداخت آن بدهی‌ها به عمر شما کفاف نمی‌دهد و این فرزندان شما هستند که می‌بایست این بدهی‌ها را پرداخت کنند. آیا ربا غیر از این است؟

منبع : جنبش ممانعت از جنگ با خدا

  • masaf iran
  • ۱
  • ۰


آیت‌الله جوادی‌آملی به تبیین مفهوم امر به معروف می‌پردازند که راه‌گشای روش اجرای مبارزه ما با فساد در سطح اجتماع است. ایشان در باب امر به معروف می فرمایند:


این کار با آموزش فرق دارد
این کار با تذکر فرق دارد
این کار با ارشاد  فرق دارد
این کار با هدایت فرق دارد
این کار با تعلیم  فرق دارد


این کار فرمان است ، این کار امر است.

  • ۰
  • ۰

دکتر حسن سبحانی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده سه دوره از ادوار مجلس درباره تحلیل عملکرد بانکداری بدون ربا در ۳۲ سال گذشته به گفتگو نشسته است. سبحانی از جمله اقتصاددانانی است که هم قانون را خوب میشناسد و هم تسلط کافی بر مباحث اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی دارد.


هر جا بدهی درست شود به احتمال بسیار زیاد قانون بانکداری بدون ربا رعایت نشده است

عقود بانکی :
::::/ مشارکتی
::::/ مبادله ای

::::/---- مشارکتی
در عقود مشارکتی سپرده گذار و سرمایه گذار به وکالت بانک با یکدیگر شریک می شوند. اگر سود ببرند  سود و اگر زیان بکنند ضرر آن نصیب هر دو می شود و بانک فقط حق الوکاله خودش را می گیرد. بنابراین در این بین کسی به کسی بدهکار نیست که ما بگوییم با عدم پرداخت اقساط مطالبه معوقی شکل خواهد گرفت. بلکه یک طرف با ۴۰ درصد وطرف دیگر با ۶۰ درصد  توسط بانک به هم معرفی شده و با هم کارخانه ای تاسیس می کنند. اینجا بدهی معنایی ندارد، ضمن اینکه اگر احتملا بدهی ایجاد شود ممکن است بگوییم کسی که سرمایه گذاری کرده است سود سپرده گذار را نمی دهد بازهم این سپرده گذار است که سودش را طلب دارد و بانک حق الوکاله خود را گرفته است.

::::::::::|---- پس وقتی بانک می گوید مشتریان به من بدهکار هستند به این معناست که بانک قوانین عقود مشارکتی را رعایت نکرده است. ----|::::::::::

::::/---- مبادله ای
در عقود مبادله ای بانک به وکالت از طرف سپرده گذار کالایی را می فروشد البته در اینجا بدهی ایجاد می شود. یعنی کسی که آپارتمان را قسطی خریده است بدهکار است اما نکته اینجاست که این شخص کالایی مثل آپارتمان خریده است و پولی از بانک قرض نگرفته است. بانک هم به عنوان وکیل بابت طلبی که سپرده گذار از خریدار دارد وثیقه از او گرفته است حالا اگراین فرد برای پرداخت بدهی اقساط خرید آپارتمان خود – نه قرض پول – اقدامی نکرد بانک هم می تواند وثایق این فرد را حراج کرده و از این طریق پول سپرده گذار را بدهد. بنابراین از این ناحیه هم اگر چه از نظر مفهومی بدهی ایجاد می شود اما چون پشتوانه وثیقه ای دارد سر کسی کلاه نمی رود.

 ممکن است در نهایت بگوییم نقد کردن این وثیقه ها کمی سخت و مشکل آفرین است. بنابراین اینکه بانک های ایرانی می گویند بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان طلبکار هستیم . سوال این است که مگر می شود وکیل طلبکار باشد؟ اما از آنجا که در واقعیت بانک ها چنین رقمی را طلبکار هستند نشان دهنده این است که مفهوم قضیه وکالت اصلا در بانکداری ما رعایت نمی شود و سپرده گذار و سرمایه پذیر با هم رابطه ای ندارند. بلکه سپرده گذار بانک و بانک هم سرمایه پذیر را می شناسد لذا در اینجا اصلا قانون رعایت نمی شود. بنابراین من معتقدم اگر قانون رعایت می شد بدهی درست نمی شد و حالا که بدهی و مطالبات معوق شکل گرفته است حتما قانون رعایت نشده است.


منبع : جنبش ممانعت از جنگ با خدا

  • masaf iran
  • ۰
  • ۰

حدیث 1

حدیث (۱) رسول اکرم صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :


اِنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ لَعَنَ آکِلَ الرِّبا وَمُؤکِلَهُ وَکاتِبَهُ وَشاهِدَیْهِ؛
خدای عزوجل رباخوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است.



امالی صدوق، ص ۳۴۶

  • masaf iran
  • ۱
  • ۰

ربا در کلام معصوم

امیرالمومنین علی (ع) :

                        هرگاه خداوند متعال بخواهد قومی را نابود کند ربا در میانشان ظاهر می کند.

 (طبرسی ، 1350 ، ج2 ، 390)

 

 

منبع : کتاب چه کنیم که ریشه ربا در جامعه قطع شود

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

  • masaf iran
  • ۰
  • ۰

ربا یا قرض الحسنه


إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ﴿277﴾

کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند و نماز را برپا داشتند و زکات را پرداختند، اجرشان

نزد پروردگارشان است؛ و نه ترسی بر آنهاست، و نه غمگین می‌شوند


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ﴿278﴾

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و آنچه از (مطالبات) ربا باقی مانده،

رها کنید؛ اگر ایمان دارید!


فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِکُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ﴿279﴾

اگر (چنین) نمی‌کنید، بدانید خدا و رسولش، با شما پیکار خواهند کرد! و اگر توبه کنید، سرمایه‌های

شما، از آنِ شماست [= اصل سرمایه، بدون سود]؛ نه ستم می‌کنید، و نه بر شما ستم وارد می‌شود

  • masaf iran
  • ۰
  • ۰

ربا یعنی جنگ با خدا

ربا یعنی جنگ با خدا


حدیث (۱) رسول اکرم صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :

اِنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ لَعَنَ آکِلَ الرِّبا وَمُؤکِلَهُ وَکاتِبَهُ وَشاهِدَیْهِ؛
خدای عزوجل رباخوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است.


امالی صدوق، ص ۳۴۶



bonyana.com

  • masaf iran
  • ۰
  • ۰

داستان ربا


داستان ربا

اقتصادی های غربی هم اکنون در زادگاهشان یعنی آمریکا و اروپا با مشکلات جدیدی روبرو هستند. این اقتصاد مریض را در بدنه جوامع اسلامی نیز گسترش دادند.

چرا حمله نظامی کنند یا برای ناتوی فرهنگی هزینه بگذارند ؟

ویروس ربا و اقتصاد غربی را تزریق کردند. حال این ویروس مسلمانان را به جنگ با خدایشان می فرستد. نانشان حرام و فرهنگ و اعتقاداتشان نابود می شود و خدا نیز با قومی که به جنگ او آمده اند همان می کند که با اقوام پیش کرد، خواه این اقوام تابوت عهد با خود داشته باشند یا داعیه ولایت فقیه.



منبع : Reba.ir

  • masaf iran